עריכה ספרותית

אם את ואתה כאן סימן שאתם רוצים ורוצות להיות חתומים על הקסם שנקרא ספר. ספר הוא תענוג. אתה שוכב במיטה העיניים נעצמות רגע אחד לפני שתכבה את מנורת הקריאה אתה מעביר עוד דף אחד חייב לדעת מה היא עושה עכשיו… את על שפת הים, השמש מלמעלה עוטפת אותך בחומה, והבלש שבספר תקוע בתוך פריזר… מישהו כתב את העונג הזה; מישהי טוותה מילים והפכה אותן לסיפור. 

תהליך הכתיבה הוא אינטימי, פנימי, עמוק, שלך עם עצמך. הרגש העז ממלא וגודש ונכנס אל תוך הכתיבה, הצנזורה הולכת לישון והנייר (או יותר נכון לומר: מסך המחשב) מתמלא ברעיונות. דמויות קורמות עור וגידים מתמלאות בחיות, מתווכחות זו עם זו, מתעלסות נכנעות לנגד ענינו (תיקון: עינייך. בשלב הזה, את לבד עם עצמך). 

תהליך העריכה, לעומת זאת, הוא תהליך של חשיפה לעין זרה. העין יכולה להיות פולשנית וחודרנית, אבל כשהעריכה טובה, העין הזאת מגלה עולם ומלואו.

מהי עריכה מיטיבה?

  • תהליך עריכה מיטיב, הוא כזה שבו העורכת, מנסה להיכנס לעורו של הכותב/ת ולהניח את ההערות משם. לכוון את היד הכותבת, לדייק את הרעיון שנובע מבפנים החוצה ולסייע להתגבר על מהמורות שעיכבו ו/או גרמו לטקסט להיות בלתי מובן.
  • בתהליך עריכה מיטיב, מסייעת העורכת לכותב/ת לחוש את העולם שלו/ה ואת גיבוריו. להבין את המהלכים הרגשיים הפסיכולוגיים; את התנודות במצבי הרוח, בין סיטואציות ובין זמנים; למצוא את המלים הנכונות, שיתארו את הסיטואציה כפי שהיא צריכה להיות.
  • בתהליך עריכה מיטיב, העורכת מחדדת אי דיוקים, שואלת שאלות, מבקשת הבהרות ומוודאת שהמציאות שהטקסט מייצג עקבית, מותאמת לזמן ולמקום ההתרחשות.
  • עריכה ספרותית, לא מסתכמת בשאלות טכניות. עריכה ספרותית נוגעת בלב-ליבו של הטקסט, דרך ההתבוננות במרכיביו השונים: השפה, הדמויות, הסביבה והמהות הסיפורית שאותה את רוצה לספר, ועריכה לשונית היא חלק בלתי נפרד מעבודה על הטקסט.

הייתי רוצה להאמין, שהנני עורכת מיטיבה 🙂..

לפרטים נוספים וליצירת קשר:

.

גל אלגר

עורכת ספרותית ואקדמית

טלפון: 054-3191306

מייל: gally78@gmail.com

כתיבת תגובה